• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur lägga fram?

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
273
Poäng
447
Hej,
Ca 800 tusen i skulder med varierad ränta..Hur berättar man för en familjemedlem? Tjänar bra men räntorna äter upp min inkomst.
Bästa vore ju om mamma kunde samla 450 tusen på säg 5 år, resten av 2 stora lån hsr jsg okej ränta på.

Hon tjänar 75 tusen i månaden tror jag och inga lån förutom en bostadsrätt värd 3 miljoner, hon vill köpa hus med särbon snart (han tjänar ännu mera) kan det bli något hinder för deras gemensamma bolån?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 983
Mottagna reaktioner
1 066
Poäng
867
Jag skulle säga att det bästa vore om du kom till insikt vad det är som gör att du har dåliga blancolån på 800K.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Det kommer påverka din mammas bolån negativt med ett blanco på 450 000.
Sen är jag osäker på om en bostadsrätt värd tre mille klassas som ett lån, bör krävas nåt mer utöver ägandet...
 

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
273
Poäng
447
Hej,
Det grundar sig i ett fd. shoppingsmissbruk och spel men inte gjort något av ovan på 2 år men sitter nu med sviterna efter mina dåliga val.
 

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
273
Poäng
447
Det kommer påverka din mammas bolån negativt med ett blanco på 450 000.
Sen är jag osäker på om en bostadsrätt värd tre mille klassas som ett lån, bör krävas nåt mer utöver ägandet...
Men bör hon kunna få ett lån? Bolånet ska de ju ta tillsammans och jag vet det inte är maxbelånad.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Men bör hon kunna få ett lån? Bolånet ska de ju ta tillsammans och jag vet det inte är maxbelånad.
Vissa långivare har ett maxtak på blanco för att få bolån så det kan nekas av t.ex. SBAB som är ganska strikta med sina regler.
Det kan säkert också ge en något sämre ränta på bolånet hos de som ändå beviljar. Jag skulle inte rekommendera att nyttja morsan till det, iaf inte innan hon skaffat sig bolånet.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 983
Mottagna reaktioner
1 066
Poäng
867
Hej,
Det grundar sig i ett fd. shoppingsmissbruk och spel men inte gjort något av ovan på 2 år men sitter nu med sviterna efter mina dåliga val.
Ok. Är du ärlig med det så är det väl bara att lägga fram korten på bordet. Finns inga bra sätt eller bra tillfällen. Bara ren ärlighet.

Av erfarenhet slutar man ju dock inte bara tvärt med spel om vi pratar dessa summor. Kan du garantera att du inte får återfall? Jag höll upp i några år, betalade av massor men började igen pga olika anledningar. Vilket skapade nya skulder dubbelt så stora. Återfall får vi nästan allihop.

Hur har du behandlat ditt spelande? Vad känner du inför spel och shopping idag?

Jag bara nämner risken att blanda in familj om beroendet inte är riktigt behandlat.
 

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
273
Poäng
447
Vissa långivare har ett maxtak på blanco för att få bolån så det kan nekas av t.ex. SBAB som är ganska strikta med sina regler.
Det kan säkert också ge en något sämre ränta på bolånet hos de som ändå beviljar. Jag skulle inte rekommendera att nyttja morsan till det, iaf inte innan hon skaffat sig bolånet.
Problemet är att det kan dröja innan de hittar hus och hon kan gå gillar in med minst 500 tusen och särbon tjänar ca 1,5 mille per år
 

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
273
Poäng
447
Ok. Är du ärlig med det så är det väl bara att lägga fram korten på bordet. Finns inga bra sätt eller bra tillfällen. Bara ren ärlighet.

Av erfarenhet slutar man ju dock inte bara tvärt med spel om vi pratar dessa summor. Kan du garantera att du inte får återfall? Jag höll upp i några år, betalade av massor men började igen pga olika anledningar. Vilket skapade nya skulder dubbelt så stora. Återfall får vi nästan allihop.

Hur har du behandlat ditt spelande? Vad känner du inför spel och shopping idag?

Jag bara nämner risken att blanda in familj om beroendet inte är riktigt behandlat.
Jag blir äcklad av det beteende och skulle ALDRIG riskera något, vill bygga en familj på sikt med barn och då är det allra viktigaste ovh blev allvarligt sjuk förra året och det om något fick ännu mera perspektiv på allt.
 

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
273
Poäng
447
Ok. Är du ärlig med det så är det väl bara att lägga fram korten på bordet. Finns inga bra sätt eller bra tillfällen. Bara ren ärlighet.

Av erfarenhet slutar man ju dock inte bara tvärt med spel om vi pratar dessa summor. Kan du garantera att du inte får återfall? Jag höll upp i några år, betalade av massor men började igen pga olika anledningar. Vilket skapade nya skulder dubbelt så stora. Återfall får vi nästan allihop.

Hur har du behandlat ditt spelande? Vad känner du inför spel och shopping idag?

Jag bara nämner risken att blanda in familj om beroendet inte är riktigt behandlat.
Pratat med en psykolog med och skulderna ni är typ 2 år alltså varken spelat eller shoppat annat än nödvändiga saker sällan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp